Antikforum
9 September 2010 kl. 13:06:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Välkomna till nystartade Antikforum!

Startsida   Hjälp Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skicka ämnet  |  Skriv ut  
Författare Ämne: Gammal skivspelare  (läst 3151 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sophie
Nykomling
*
Antal inlägg: 28

Visa profil
« skrivet: 14 April 2008 kl. 21:44:48 »

En gammal skivspelare som mest står och samlar damm. Vore dock intressant att veta hur gammal den är och så är jag faktiskt nyfiken på ett ev värde och om det överhuvudtaget finns personer som använder sådana här antika saker. Jag har nämligt en uppsjö av gamla stenkakor också. Mestadels klassiskt.

* Skivspelare 2.jpg (98.22 KB, 219x385 - visat 248 gånger.)

* Brahms op 51 no 1.jpg (54.61 KB, 231x215 - visat 182 gånger.)
Loggat
Reseda
Nykomling
*
Antal inlägg: 23

Visa profil
« Svara #1 skrivet: 18 April 2008 kl. 16:17:10 »

I dessa tider, då vi ska spara energi, borde den väl betinga ett högt pris  Rullande ögon (ironi)

Kul grej i varje fall. Ångrar att jag slängde min vevgrammofon.
Loggat
ada
Administratör
Fullständig medlem
Antal inlägg: 141

Visa profil
« Svara #2 skrivet: 18 April 2008 kl. 16:31:02 »

Jag var på en cool efterfest i Fjällbacka en gång, där stugan saknade elekticitet, men det fanns boogie woogie på vevgrammofonen! Vi hade jättekul!
Loggat
hedekas
Nykomling
*
Antal inlägg: 3

Visa profil
« Svara #3 skrivet: 27 April 2008 kl. 19:58:21 »

Jodå, de gamla skivspelarna är klart intressanta! Klassisk musik på 78-varvare är dock mycket svårsålt. Det finns enstaka samlare men de är lätt räknade. Men hör gärna av dej med ett mail om du planerar att sälja skivspelaren.
Loggat
Sophie
Nykomling
*

Visa profil
« Svara #4 skrivet: 30 April 2008 kl. 08:01:28 »

Om jag skulle bestämma mig för att sälja så lovar jag att meddela! Vad kan värdet handla om, bara mellan tummen och pekfingret?
Loggat
johanht
Nykomling
*

På väg till ångtåg i DK.

Visa profil
« Svara #5 skrivet: 16 Februari 2009 kl. 22:16:08 »

Grammofonen såg jag först i dag, har just anmält mig till detta forum. Det är en HMV resegrammofon 1925 – men den tillverkades i många år, möjligen ända in på 1950-talet. Typen av diafragmkon i stället för en tratt var ett försök man gjorde inför de första elektriska grammofoninspelningarna i mars 1925. Den ser ut att vara i fint skick och metallbeslag i mässing? Den är ovanlig i vårt land och bör låta utmärkt.
Loggat
Sophie
Nykomling
*

Visa profil
« Svara #6 skrivet: 5 Mars 2009 kl. 01:49:47 »

Hej Johant och många tack för ditt svar. Tyvärr är det ett bra tag sedan jag var in på sidan, måste bättra mig för här finns roliga saker. Ja, det är mässing. Tidigare har den mest stått och dammat men nu har vi faktiskt börjat spela ibland. Ang ljudet så visst, den låter och med dåtidens mått kan jag tänka mig att det var bra. Vi har rätt så mycket skivor till den, mest klassiskt, men njaa, inte vet jag om jag tycker det låter så bra. Nu jämför jag förståss med den anläggning vi har intill och den, den låter bra! Tidigare surrade jag med min man att den skulle väck, den tog bara plats men nu får den stå där den står, rätt så kul trots allt. Roligt också att få höra att det är en resegrammofon. Trots sitt ihopfällbara skick så trodde jag nog den var mer av typen stationär. Någonstans i alla kartonger har vi en gammal grammofon, betydligt mindre och med lur, den har jag mer kopplat ihop med resor Leende (smiley) En liten fråga bara, är den engelsk, tysk eller?

Diafragmkon, låter rätt så kul. Visste inte att det hette så. Får mig att tänka på Trippa, en Italiensk eller kanske rättare Toscansk maträtt gjord på komage. Rekommenderas ej!
Loggat
johanht
Nykomling
*

På väg till ångtåg i DK.

Visa profil
« Svara #7 skrivet: 5 Mars 2009 kl. 12:03:23 »

Det är vad jag vet så att HMV tillverkades enbart i England i egna fabriker. Det är möjligt att man i Tyskland tillverkade för eget bruk där, men efter första världskriget fråntogs de rätten att ge ut HMVs skivor. Kan hända att Kanada och Australien hade egna fabriker, i varje fall gav man i Australien ut egna skivpressningar – och utmärkta pressningar – för HMV. I Indien vet jag att man långt fram och möjligen ännu i dag tillverkar samma resegrammofon, möjligen lite moderniserad. Din verkar dock vara av en betryggande engelsk tillverkning. Det bör stå någonstans i eller på den, kanske under skivtallriken vad den heter och var den är gjord. Hur det är med stora länder som Italien, Spanien och Frankrike vet jag inte, men de gav också ut egna pressningar på HMV. De franska är utmärkta och eftersökta av samlare. Var rädd om konhögtalaren! Den är av papp vad jag vet och blir med tiden nog skör. Om den går sönder kan man sätta nya membran på den. Grammofonen är en resegrammofon, men det tillverkades massor av sådana modeller av alla möjliga tillverkare. HMV är vad jag vet den enda med exponentiell tratt och vetenskapligt uträknad för att minimera vinkelfel och annat. Den är tekniskt intressant men jag vet inte många i Sverige som samlar. Jag ska tipsa en radiosamlare i Malmö om han är intresserad om du vill. I så fall kan du ju kontakta mig privat.
Loggat
Sophie
Nykomling
*

Visa profil
« Svara #8 skrivet: 7 Mars 2009 kl. 01:31:38 »

Tusen tack för att du delar med dig av din stora kunskap. Tänk så finurligt det är. När man får mer koll på sina grejor ,läs jag, så blir de så mycket mer intressanta. Åtminstone många av dem. Jag har inte tänkt sälja den. Ett tag ville jag göra det men maken vägrade. Nu är vi eniga, den får stå bredvid det moderna racket som en påminnelse om utvecklingen. Och framförallt, när vi vill höra på de gamla skivorna. Däremot vore det intressant att få ett hum om värdet, 500 kronor eller 5000? Bara mellan tummen och pekfingret sådär.

* IMG_9626.jpg (137.69 KB, 666x601 - visat 104 gånger.)
Loggat
ada
Administratör
Fullständig medlem
Antal inlägg: 141

Visa profil
« Svara #9 skrivet: 12 Mars 2009 kl. 15:17:16 »

Vad läckert den passar in i miljön, grammofonen!
Loggat
Zlam
Nykomling
*
Antal inlägg: 2

Visa profil
« Svara #10 skrivet: 6 Oktober 2009 kl. 12:12:54 »

Hej!

Jag skulle tippa på att den kan ligga mellan 1000-2000kr
Loggat
Sidor: [1]
  Skicka ämnet  |  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
| Rauthing
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!