Hej Johant och många tack för ditt svar. Tyvärr är det ett bra tag sedan jag var in på sidan, måste bättra mig för här finns roliga saker. Ja, det är mässing. Tidigare har den mest stått och dammat men nu har vi faktiskt börjat spela ibland. Ang ljudet så visst, den låter och med dåtidens mått kan jag tänka mig att det var bra. Vi har rätt så mycket skivor till den, mest klassiskt, men njaa, inte vet jag om jag tycker det låter så bra. Nu jämför jag förståss med den anläggning vi har intill och den, den låter bra! Tidigare surrade jag med min man att den skulle väck, den tog bara plats men nu får den stå där den står, rätt så kul trots allt. Roligt också att få höra att det är en resegrammofon. Trots sitt ihopfällbara skick så trodde jag nog den var mer av typen stationär. Någonstans i alla kartonger har vi en gammal grammofon, betydligt mindre och med lur, den har jag mer kopplat ihop med resor

En liten fråga bara, är den engelsk, tysk eller?
Diafragmkon, låter rätt så kul. Visste inte att det hette så. Får mig att tänka på Trippa, en Italiensk eller kanske rättare Toscansk maträtt gjord på komage. Rekommenderas ej!